jannaha

Om studentlivet och allting runt omkring

Dags för Tenta-P

Publicerad 2012-10-20 15:06:55 i Allmänt,

Tenta-P är i full gång och jag kände helt plötsligt ett sug efter att skriva lite, dela med mig och försöka måla upp en bild av min vardag för omvärlden. För stunden befinner jag mig i Täppan eller TekFak-borgen som den också kallas. I det lilla grupprummet som rymmer 20 personer finner man mig och några av mina vänner. Alla pluggar vi individuellt, men ändå känns det bättre att sitta i ett rum med andra. Du tvingas till ett annat fokus och kan söka driv och motivation hos de andra. En välbehövd pluggpaus kan bestå i ett par vänliga ord, lite pepp, en runda till ICA för att fylla på energin eller bara för att smaka på lite ny frisk luft.
 
Med Tenta-P följer mycket ångest, mycket stress och lite sömn. Det känns ändå som om man kommer varandra närmare under Tenta-P för alla genomlever vi samma dagliga helvete. Det sista ordet kanske var något grovt att använda sig av, men det är ungefär så vi brukar beskriva det antar jag.
 
Utanför har löven färgats gula, orange:a och röda. En del träd står nästan kala och marken är våt och kall från gårdagens och nattens regn. Norrköping är överlag en väldigt blöt stad. I mina Koss Porta Pro, som fortfarande lyckas hänga med mig och serverar bra ljud, dunkar en glad låt med ganska tomma textrader. Den får kroppen att gunga lite lugnt och sinnet att koppla bort. Passar ganska bra som plugg-låt då den inte får tankarna att vandra iväg och samtidigt får dig att behålla fokus. Böckerna ligger framför mig med jobbiga ord som "Punktskattning", "Varians" och "Väntevärdesriktig". Snart ska jag återgå och sluta dela med mig. Fokusera ett par timmar till för att sedan njuta av lite ledighet ikväll. Jag ska umgås med samma människor som finns runt omkring mig men under andra omständigheter. Ikväll blir det födelsedagsfirande tillsammans med en runda "Sänka Hutt". Vi får se hur det slutar helt enkelt.
 
Igår bakade jag Smulpaj med äpple. Egentligen så ska jag ha en helt nyttig månad utan inslag av onyttigheter som godis, läsk och chips. Jag har dragit ner på kolhydraterna och höjt intaget av fett för att fortfarande få i mig tillräckligt med energi. Det har fungerat bra hitills förutom korta stunder av abstinens. Socker beter sig väldigt mycket som en drog och därav humörsvängningarna. Igår var det dock en extra mörk dag så jag bestämde mig för att baka något höstigt. Smulpaj med äpplen fick det helt enkelt bli. Det uppskattades av både mig och mitt sällskap. Ett extra brett leende fick jag som tack och det var allt som behövdes för att insidan skulle bli lite extra varm och vaniljsåsen att smaka lite extra sött.
 
Motivationen har återvänt och efter en tur till ICA så ska fokus ligga på Matematisk Statistik igen.
 
Vi har barnsligt kul ihop

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hanna

My life, my rules

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela