jannaha

Om studentlivet och allting runt omkring

Julafton

Publicerad 2012-12-24 21:57:16 i Allmänt,

Mina nätter hemma är väldigt spännande hittills. I natt så vaknade jag ett x antal ggr och första gången var på grund av att jag frös. Med ett extra lager filt på mig somnade jag om men bara för att bli väckt av en katt som hade vällt ut alla mina hårsnoddar på golvet. Jag vet inte riktigt varför men han älskar hårsnoddar. När jag tagit ifrån honom alla och somnat igen så väckte katt nummer 2 mig genom att försöka ta sig ner i julklappspåsen. De lät mig sedan somna om man vaknade strax av väckarklockans ilskna tjut. Jahapp, lika bra att gå upp då.
 
Julaftonsmorgonen var nästan lika kall som de tidigare dagarna här, men ändå singlade ett par snöflingor utanför fönstret. Det kändes nästan idylliskt och det blev ännu värre när jag steg ut på gården. Ett tunt lager av pudersnö hade lagt sig under natten och allting glittrade svagt i det dunkla ljuset. När jag vände huvudet upp mot våra grannar kunde jag se ett par rådjur leta efter mat i skogsbrynet. Det kändes lite som om det målades upp en sagobild.
 
Idag skulle vi fira julafton tillsammans med pappas sida av släkten. Vi styrde därför bilen till Piteå där en av kusinerna bor och väl framme fick vi träffa massor av folk. Vi började med att titta på Kalle Ankas julafton och alla i rummet diskuterade censureringen. Jag tror att jag var en av de få som faktiskt såg vad de hade tagit bort då resten var för upptagna med att prata om själva censureringen. Jag märkte ingen större skillnad, klippet var ju bara lite kortare. Efter detta blev det mat, alldeles för mycket mat, men det är charmen med jul. Vi satt hela familjen vid ett bord som knappt rymde oss och alla lyckas få exakt samma matkoma. Favoriten var nog de hemmagjorda köttbullarna, mumma!
 
 
Efter alldeles för mycket mat och efterrätt (banan-kola-tårta!) så delade vi ut julklappar. Då vi hade barn i huset så fick en utav oss agera jultomte och detta resulterade i att ett av barnen brast i gråt. Efter lite ditraherande manövrar så delades det i alla fall ut julklappar. Efter denna julklappsutdelning delades det ut "tack" och massor med kramar. Jag har en ganska fin familj.
 
Vilken var bästa julklappen då?
Eftersom jag numera räknas som "vuxen" i mångas ögon så handlar julen mer om att få komma hem, umgås med släkten och äta gott tillsammans. Om jag får vara lite materialistisk och ett barn igen så är favoriten hitills den jag fick av min pappa. Jag kallar den än så länge för "Pärlan" och så här ser hon ut:
 
Thanks daddy! Forever a daddy's girl.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hanna

My life, my rules

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela